2 June 2011

penjagaan rambut saya!

ok. kali nh aku nk share ngan korang pasal penjagaan rambut yep. kalu korang perasan la kan, byk gile kot sympu2 yg ada lam pasaran. iklan pulak cam power gtu, contoh, sunsilk, herbal essence, pantene...dan sebagainya. yg paling best, GUNA JARI PUN BOLEH... haha! palehooo! kalo pakat guna jari, stgi kedai sikat bankrupt arh! so, aku nasihatkan korang jgn la tertipu k.

papepun, kt sini aku sertakan few tips penjagaan rmbut yea. kalo dulu, aku xkesah sgt sal rmbut nh, sbb asyik kasik potong je. rmbut pendek kan sng jaga sket. tp lately aku tekad nk berambut pjg plak, da lama sgt rmbut agogo nh.huhu. tips kt bwh nh ada yg aku sendri da cuba dan amalkan, ade gk yg aku jumpe2 kt magazines n dptkan tnjuk ajar dri org2 yg keje kat saloon tuh haa. time dorang duk cuci rmbut aku tuh, ak tnyela...

1. guna shampoo and conditioner/pelembap. kwn2 kna igt ye, conditioner nh penting sgt2. korang gunalh bnda alah nh after sympu rmbut ye,tp igt jgn ler guna hari2, nnt rmbut korang botak takpun scalp akn jdi sgt ler oily.  jdi, utk lbih efektif, gunala conditioner nh selang sehari. hari nh guna, besok xyh guna, lusa bru guna balik. gtu la ye...hee. jdik, hukum kai conditioner adalah WAJIB! kalo korang xcye, try r guna n then compare tahap kelembutan rmbut korang kai sympu je n kai both of them. hmmm....halusssssss kan.haha!

2. jgn terlalu obses sikat rmbut korang ye. nnti rmbut jdi oily.hmm..lau sikat kan berminyak, xsikat kang cam singa pulak.huhu. korang bley je sikat, tp jgn la 24jm pun sikat,ngh tgk tv pun sikat,bce buku pun sikat rmbut.huhu. setakat nk kasik kemas ok la. lgi stu, kalo kite duk slalu sikat kan, mkin tensen taw, ye r...skali tarik, 20helai rmbut yg duk celah sikat tuh. (mkin tensen, mkin gugur rmbut...so, better, rmbut tuh gugur gtuh je...xdela strez sgt)
3. keringkan rmbut guna towel. konpem sume org bt kot. nenek aku pon bt. kalo pas mndikn kuceng pun,lap bulu2 kai towel gk. huhu. guna towel tuh xde hal, abih xkn nk guna kain batek plakkk... yg penting, korang jgn ramas kuat2 rmbut tuh ngan towel,dap2 kn gtuh je...kasik serap air tuh.lurut rmbut tuh dri atas k bawah.ulang2.

trigt zaman kecik2 dulu, ayh aku suke lapkan rmbut pjg mengurai aku smpai kuar air mata...bkn sab terharu, tp sakit siottttt! bukan rmbut je ditarik2, kepala, bijik mata pun sume ase cam masuk ke dalam. hahaha! sampai towel tuh leh koyak rabak taw x. phm2 ler thp sakitnye tuh. tiap kali dy nk keringkan rmbut aku, awl2 lagi aku cabut lari.haha! jdi,jgnla amlkan ye...nnti rmbut korang jdi frizz sgt..kering bagai. so dri pada genyeh rmbut tuh kuat2 n mls nk lurut2 sab lenguh kot, bt jela cmnh...hehe. tp,jgn ketat sgt yep. mmm. just xnk ade friction between towel tuh ngn rmbut.

rmbut pendek pun trase pjg je....ekekeke

4. elakkan apply 'heat' kt rmbut. heat yg aku mksudkan tuh bgi those yg suka keringkan rmbut, curl kan rmbut or straighten rmbut tuh... sgt ler xbgus. ishhh2! lepas guna, mmg cntik semacam je, tp sebenarnye, tulah shorcut kpd kerosakan rmbut korang. jgn amlkan lah ye. dulu aku pun xcited gk beli alatan2 yg de kt saloon tuh,konon lau beli leh bt sndri kt rumah. jimattt la sgt, tp hampeh ye kwn2. tp, kalau nak jugak...haishhh,degil2! letakla serum dulu ye...huhu

kire topik 'heat' la jugak nh ye.. cuci rmbut tuh guna air sejuk, air paip biase tuhla...bukan air sejuk lam peti sejuk tuhh.haihhh~~ n mentang2lah korang ank lord, tiap bilik air kt rumah pun ade shower water heater tuh, panas trang tang2 pun korang guna bnda alah tuh. xelok wee tuk rmbut. kalo korang perasan, kat saloon mne de dorang cuci rmbut korang kai air panas kn...sejukkk je air kan2? igt ye..blh bikin rmbut korang smooth jek.

5. amalkan penggunaan serum, serum nh bgus sgt2. anyone blh pakai anytime, anywhere...hoho. sebelum p kuliah/keje pakailah bnda alah nh..kan da kering rmbut anda tuh kan, boh la serum sket. selamat la rmbut anda tuh dri kesejukan (aircond) and kepanasan (chy matahari).hee.. serum nh blh gk pakai sebelum tdoooo...esonya bila bangun, rmbut bagaikan rmbut camilla belle nh.seyes xtpu nox~~~

6. lagi,jgn ikat rmbut ketat2 noe..nnti berbekas, xlawa. tp aku selalu bt gk kot, geram+rimas...ngee

7. jgn sesekali tdo or pakai tdung ngan rmbut basah, kalo xrmbut anda akn cpt rosak, berminyak, berbau..hmm. ayh aku slalu ckp, keringkan rmbut tuh. nntikan 'berbuah'. xlarat pulak nk makan buah byk sgt.hoho. pnh tgk cne rmbut 'berbuah'? cube r jgn ikut nasihat nh..hehe. so, kalo bgun lewat nk k kuliah,mmg aku xbasahkan rmbut r..xsmpat nk keringkan kot. kna duk ngadap kipas 15minit bru la kering.huhu. lagipun, xperlulah cuci rmbut tiap2 hari,means xyh la syampu hari2 kot.selang sehari gk la ye...ikut keprluan.

8. amalkan syampu rmbut time mlm, lagi bagus b4 masuk tdo... yg nh, aku lupe plak rasionalnye. aku jmpe tips nh lam magazine mne nth. tp aku amalkan lah for no reason. hehe.

9. lagi satu, kalo nmpak je rmbut2 korang yg rosak, biasanye ujung2 rmbut la kan. gunting je. xyh simpan ler.. buang yg rosak, ambil yg lurus.huhu. aku pakai gunting layer...pakwe aku dulu yg suke guna gunting nh, da break ngan dy, still ade bnda yg aku adapt dri dy.huhu.xpe2, for the sake of goodness.

10. sekali sekala, letak la bnda alah nh kt kulit kepala.tenyeh2 kt scalp tuh, selain wangi, elok tuk kulit kepala yg berminyak n berkelumumur. huhu.
ore klate pnggil 'lima nipih'.
 limau yg tok bomoh pakat duk guna tu la..
bukan limau kasturi ye,
n yg pasti bkn limau mandarin.huhu.
sebenarnye, limau nipis nh byk giler kegunaanya, selain sng nk dpt, murah plak tuh. 3biji 50sen kot. hahaha.murah..murah.. tp,later la kite cite sal limau nh yep. ngee

kesimpulannya, jaga la rmbut korang ye...lagi2 org pmpn kan, rmbut kan mahkota wanita..gtuuuu~~~ hopefully, this post would be somewhat useful to ngrr...those yg tercari2 teknik penjagaan rmbut yang sihat. sama2lah kite amalkan.hoho.

p/s: gara2 cuti pjg,niat nye nk simpan rmbut pjggggg cam lena AF tuh haa... kalo nk rmbut pjg, kna la pndai jge ye. xpe2. next entry kite ckp2 plak sal produk2 hair care yg aku guna ye.....hehe....

2 comments: